Sök
Varukorg (0)

Produkter

Produkterna tillverkas här på Sveriges västkust av ett erfaret team med stor kunskap om och lång erfarenhet av att tillverka naturlig och ekologisk hudvård som sträcker sig över generationer.
Vi har valt att använda återvunnen och återvinningsbaraPET-flaskor och burkar (PCR-Post Consumer Recycled) av livsmedelskvalitet för större delen av vårt sortiment. En stor glasflaska kräver mer energi att producera, är tung vid transport och kan förstöra kakel eller klinker om man tappar den. Tänk alltid på att återvinna dina använda behållare, gjorda av återvinningsbara material, eftersom det fortfarande är det bästa alternativet att minska avfallet och miljöpåverkan och se till att plast inte hamnar i våra hav.
Att definiera ekologiskt är inte så enkelt som det kan tyckas. Så snart en ekologisk råvara bearbetas på något sätt anses den inte längre vara ekologisk. Till exempel är sojavaxet i våra ljus tillverkat av ekologisk soja, men eftersom det är bearbetat får vaxet inte kallas ekologiskt. Detta gäller även växter som skördats i naturen som inte kan kallas ekologiska, eftersom de inte kontrolleras genom jordbruk. Vi använder både ekologiska råvaror som har bearbetats (och därför inte kan märkas eller nämnas som ekologiska) och certifierade ekologiska ingredienser. Vissa av våra produkter innehåller mer än 90 % certifierade ekologiska ingredienser som t.ex. vår ansiktsolja Petitgrain, sheasmör och jojobaolja. Basingredienserna i vårt hudvårdssortiment är alltid ekologiska och/eller naturliga, men i vissa fall kan vi behöva använda mindre mängder naturidentiska ingredienser, såsom konserveringsmedel som förekommer naturligt i t.ex. lingon, men som inte går att producera i stor skala. De har samma molekylära uppbyggnad som det naturliga originalet men kan produceras utan att sällsynta arter av växter utrotas. En annan positiv effekt är att det är möjligt att eliminera allergener som kan förekomma naturligt i vissa naturliga ingredienser.
Det gläder oss att kunna säga att vi inte använder ren palmolja i någon av våra produkter. Det kan dock finnas små mängder/spår av den gömd i andra ingredienser som vi använder, men vi utvecklar kontinuerligt formler för att undvika ingredienser med palmolja på grund av dess tvivelaktiga rykte. Vi försäkrar att de små mängder som kan förekomma i andra ingredienser alltid är RSPO-certifierade.
Vi har några produkter som inte är helt veganska. Våra bodybutter och läppbalsam innehåller bivax, men skörden är inte på något sätt skadlig för bina. Alla andra produkter är helt veganska.
Nej, vi skulle aldrig använda oss av djurförsök, varken på våra ingredienser eller på våra produkter. Anledningen till att vi inte informerar om detta på våra förpackningar är att det enligt EU-lagstiftningen är förbjudet att skriva ”inte testat på djur” eftersom djurförsök är förbjudna inom EU sedan många år tillbaka.
Förvara vid normal rumstemperatur (18 ° C) och skydda produtkerna från direkt solljus så att de håller sig fräscha.
Öppnade produkter håller i cirka 6 månader och illustreras med symbolen \"period-efter-öppning\" på förpackningen. Vissa produkter håller dock mycket längre, så använd alltid ditt luktsinne för att bestämma produktens status så att du inte kastar bort en produkt som är helt okej. Våra oöppnade produkter har en hållbarhetstid (bäst-före-datum) på cirka 36 månader.
Ja, vi säljer 1000 ml påfyllning för de flesta av våra tvåldofter och för vårt diskmedel. Vi har även 260 g påfyllningar för våra doftljus.
Titandioxiden i vårt solskyddsmedel innehåller inga nanopartiklar. Det finns titandioxid med och utan nanopartiklar, eftersom det är partiklarnas storlek som avgör om det ”nano” eller inte. Eftersom användningen av nanopartiklar är omtvistad har vi valt att använda titandioxid från en 100% naturlig källa utan nanopartiklar.
När det gäller våra produkter för hemmet som room diffusers, doftljus och diskmedel, har en global lagstiftning trätt i kraft. Det dikterar att alla produkter som innehåller koncentration av parfym/doft som överstiger en viss procent måste märkas med en varning. Detta oavsett om doften består av naturliga eteriska oljor eller syntetisk parfym. Även om mängden doftolja som ingår i våra room diffusers utgör cirka 19% av det totala innehållet, och doftämnet som krävs för märkningen endast utgör 2 % av det totala innehållet, måste det finnas en varningsetikett med standardiserad fraser med olika varningar/försiktighetsåtgärder.
Vi använder aldrig parabener, silikoner eller sulfater i någon av våra produkter. Anledningen till att vi inte informerar om detta på vår förpackning är att det enligt EU-lag är förbjudet att nämna vad en produkt ”inte innehåller”.
De eteriska oljorna i våra hudvårdsprodukter ger dem en naturlig doft, men de tillsätts inte för att ge produkten en doft först och främst. Den främsta anledningen till att vi använder eteriska oljor i vår hudvård är för deras olika egenskaper, doften i sig är sekundär.
På grund av förändringar i EU-lagstiftningen måste alla produkter som innehåller någon form av doftblandning, naturliga eteriska oljor eller syntetiska, ha ordet \"Parfym\" angivet i ingrediensförteckningen. För hemvårdsprodukter bör det anges som “Parfym”. För att klargöra vad vi använder har vi lagt till en parantes i vår ingredienslista som förklarar om det är en blandning av eteriska oljor eller en naturlig doft.

Produktupplevelse & Produktanvändning

Eftersom vi använder naturliga ingredienser kan konsistensen och doften variera från en skörd till en annan beroende på markförhållanden samt väderförhållanden med lite eller mycket regn eller solsken.
Vi utvecklar naturprodukter och därför valde vi naturligtvis att göra ett solskyddsmedel utan kemiska filter. Kemiska solskyddsfilter tränger in i huden och absorberar solstrålningen genom en kemisk process och omvandlar den till oskadlig strålning. Det diskuteras på vilket sätt dessa kemiska filter kan påverka kroppen samt vilken miljöskada de kan orsaka på korallrev och vattenlevande liv. Vi har valt att använda ett fysiskt UV-filter av titandioxid för att skydda huden. Det reflekterar skadliga solstrålar och ger en vacker solbränna utan att man bränner sig. Detta innebär att vårt solskydd gör så att huden blir lite vit efter applicering.
Doftbasen är densamma i alla tre produkterna, men resten av ingredienserna i en produkt bär doften på olika sätt så vi kommer att uppfatta den på många olika sätt beroende på produkt.
Det kan finnas flera orsaker till en hudreaktion på en naturlig produkt. Vissa människor är känsliga eller allergiska mot allergener som kan förekomma i eteriska oljor som; linalool, limonen och geraniol etc. En annan anledning är att huden inte är van vid aktiva naturliga ingredienser. Huden kan först rodna och kännas het, men detta går över med kontinuerlig användning eftersom huden vänjer sig vid en ökad stimulering av cirkulationen. Ytterligare en anledning kan vara hormonella obalanser som får huden att plötsligt rodna efter att ha använt en produkt som har använts många gånger tidigare. Om du skulle få en reaktion på någon av våra produkter och känner dig osäker på orsaken, vänligen kontakta oss.
Våra produkter är säkra att använda i solen, men känsliga människor kan uppleva en reaktion på den eteriska oljan av bergamott om de tillbringar tid i solen direkt efter applicering. Mängden eterisk olja är extremt låg i alla våra produkter (mindre än 1 % av det totala innehållet), så om du använder bergamottprodukter på morgonen bör du inte uppleva några problem om du är ute en stund i solen senare på dagen.
Vi använder naturliga ingredienser vilket gör de flesta av våra produkter väl lämpade för känslig hud. De dofter som används kommer från naturliga eteriska oljor från örter, och även om andelen eterisk olja är mycket liten, kan några få människor vara känsliga för allergener som naturligt förekommer i eteriska oljor. Barn och spädbarn har naturligtvis ännu känsligare hud och om du inte känner dig bekväm med att låta ditt barn prova en doftprodukt kan du alltid använda våra naturliga och oparfymerade produkter; Nr 047 Jojobaolja, Nr 016 Sheasmör och Nr 017 Cerat.
Eftersom mängden eteriska oljor är mindre än 1 % i varje produkt behöver man inte oroa sig för att använda till exempel ansiktsprodukter med eteriska oljor under graviditeten. Men om du fortfarande är tveksam kan vi alltid rekommendera våra oparfymerade naturprodukter; No 016 Sheasmör som fungerar för kropp, händer, fötter och armbågar och No 047 Jojobaolja som är perfekt för ansiktsvård och nagelband samt för att förhindra hudbristningar.

Frakt & leverans

Vi levererar över hela världen förutom vissa undantag. Vi levererar inte till ett land eller en region som är olagligt för oss att leverera till exempel på grund av handelsembargo, krig eller konfliktzoner. Observera att vi kan ha begränsad möjlighet att erbjuda leverans till öar eller andra områden som inte har fasta förbindelser, eller dit globala godsenheter normalt inte levererar.
Vi erbjuder olika fraktmetoder som beskrivs i vår onlinebutik. Observera att begränsningar i leveransen kan förekomma. Speditörer som används är Postnord för Sverige och Danmark, för Europa och över hela världen använder vi UPS.
Produkter som finns i lager skickas normalt inom 1-3 dagar. Du får en orderbekräftelse via e-post.
Leveranstiden kan variera beroende på vilken leveransmetod du har valt och till vilken plats leveransen ska levereras. Den förväntade leveranstiden anges i din orderbekräftelse. Avvikelser från det angivna leveransdatumet kan dock uppstå. För beställda produkter som är tillfälligt slut i lager kommer du att meddelas via e-post om detta försenar leveransen.
Fraktkostnaden läggs till din beställning i enlighet med den valda leveransmetod som anges i onlinebutiken. För beställningar över 800 SEK erbjuder vi gratis frakt.

Beställning

För att byta region när du handlar skrolalr du ner till slutet av sidan och klickar på “Lokalisering”. Välj sedan önskad region på fliken som visas.
Om din beställning inte levereras eller bokas för transport kan vi skicka till en annan adress. Skicka ett e-postmeddeland till; warehouse@labruket.com

Returer och byten

1. Fäst returetiketten på förpackningen. Lämna paketet vid en Postnord-åtkomstpunkt. Se till att ange ID-numret på ditt kvitto och behåll det för att kunna spåra leveransen. Du kommer att få ett bekräftelsemail inom 7 dagar efter att din retur har kommit till oss.
1. Fäst returetiketten på förpackningen. Lämna paketet vid en UPS-åtkomstpunkt. Se till att ange ID-numret på ditt kvitto och behåll det för att kunna spåra leveransen. Du kommer att få ett bekräftelsemail inom 7 dagar efter att din retur har kommit till oss.
1. Skicka ett e-postmeddelande märkt ”Return” till info@labruket.se, ange ditt beställningsnummer och ange de produkter du vill returnera. Du får då en returetikett från oss via e-post. 3. Vi återbetalar pengarna via samma betaltjänst som du använde vid det första köpet så snart vi har erhållit din retur. Det kan ta några dagar för bankerna att hantera överföringen av pengarna.
1. Skicka ett e-postmeddelande märkt ”Byta produkt” till info@labruket.se, ange ditt beställningsnummer och beskriv vilken produkt och storlek du returnerar och vilken storlek och produkt du vill få i utbyte. 2. Packa de varor du vill returnera på ett säkert sätt i originalförpackningen eller motsvarande förpackning. Se till att förpackningen är väl förseglad. 3. Markera tydligt returpaketet “RETUNERANDE VAROR” för att förkorta hanteringstiden och för internationell retur för att undvika tullavgifter.
Vänligen skicka ett e-postmeddelande till; info@labruket.se och beskriv vad som har hänt samt bifoga ett foto av den skadade produkten och ytterförpackningen.

Naturlig och ekologisk hudvård, tillverkad på den svenska västkusten med en enkel filosofi: innovation driven av naturen, inte kemikalier.

Inspiration & nyheter
2021 © L:a Bruket. Alla rättigheter förbehållna